inwoonderland.blogg.se

Timmar innan avgång

Kategori: Santa Barbara

Hej alla vänner och nyfikna själar!
 
Välkommen till min samlingsplats för allt nytt, spännande och skrämmande som det här året har att ge.
 
Jag kan inte annat än känna en glädjebubblande nervositet inför det som kommer hända det här dygnet. Om 4 timmar åker jag och min vapendragare Amanda iväg på ett av våra livs största äventyr. Som vi har längtat efter denna dag. Om 4 timmar sitter vi alltså på ett plan påväg till Los Angeles för att sedan ta oss vidare till slutdestination - Santa Barbara. Från bilderna att döma tycks det vara paradiset och vi är mer än redo för att se vad det har att erbjuda oss. 
 
Allt började för ungefär 2 månader sedan. Efter mycket velande hade jag bestämt mig för att ta ett break från min juristutbildning i Lund, lämna mitt korridorsrum och mina vänner och flytta tillbaka hem till Stockholm. Trots att tiden i Lund var bland det roligaste och mest utmanande jag varit med om fanns det pusselbitar som saknades för att mitt liv skulle kännas komplett. Många tankar och känslor irrade runt inom mig och jag kände mig fullkomligt utmattad efter att för tusende gången inte veta svaret på vad jag vill göra med mitt liv. Den frågan kan jag fortfarande inte svara på, men beslutet att stanna upp och lyssna på mig själv har tagit mig en bra bit på vägen. 
 
Inte långt efter att jag hunnit återhämta mig, började nya planer ta form. Det var Asien, Australien, Nya Zeeland - allt ville jag göra. Dock kom verkligeheten snabbt ikapp mig när jag insåg att jag veckor tidigare hade varit en student med knaper ekomoni som livnärt mig på vad som fanns i skafferiet (läs salta pinnar och nudlar) när CSN pengarna tagit slut. Jag hade helt enkelt inte möjlighet att göra den storslagna resa jag ville utan att ha flera månaders jobb framför mig. Det kändes helt hopplöst. Jag hade varken orken eller motivationen att ta mig igenom allt vad det innebar. 
 
Då kom räddaren i nöden - Amanda (inte den jag ska åka med utan en annan, smått förvirrande ja). Hon berättade för mig om en skola som hette Santa Barbara City College i USA där man kunde läsa alltifrån foto till ekonomi helt bekostat av CSN. Än en gång prisade jag CSN gudarna. Det lät helt perfekt! Jag kunde göra den fantastiska resan jag ville till ett land långt borta och jag kunde göra det om bara 2 månader. Det passade mig helt perfekt! Även Amanda (den jag ska åka med) tyckte att det lät grymt så där sattes bollen i rullning. 
 
Så..  Här sitter jag idag - 2 månader senare - med resfeber och fullpackade resväskor mer taggad än någonsin på att få göra min livs resa. Hopppas att ni följer med! 
 
 
Kändes passande med en bild på min fina stad som jag tar adjö från ett litet tag. På återseende, Stockholm.
Kommentera inlägget här: